Co by mělo z hlediska řeči dítě zvládnout před nástupem do 1. třídy?
Dítě by před nástupem do 1. třídy ZŠ mělo správně vyslovovat všechny hlásky a mělo by je mít zafixované do běžné řeči. Stává se totiž, že dítě izolovaně hlásku vysloví, ale v běžné řeči ji nepoužívá. A to je velký problém. Důležitá je také schopnost sluchově rozlišovat znělost vyslovovaných hlásek, i když fonematický sluch některým dětem dozrává i kolem sedmého roku. Z důvodu nedozrálého fonematického sluchu mají v poslední době některé děti velké problémy se sluchovým rozlišováním ostrých sykavek SCZ a tupých sykavek ŠČŽ. V praxi to znamená, že místo sušenka řekne sušenka. Pokud dítě správně vyslovuje všechny hlásky a sluchově je dovede rozlišit, dovede říct, které písmenko zazní na začátku slova, na konci slova i uprostřed. „Zralé“ dítě by mělo umět souvisle odpovědět na jednoduché otázky celou větou sestavenou gramaticky správně.
Tip odborníka: Doporučovala bych rodičům, aby se před nástupem dítěte do ZŠ zaměřili nejen na správnou výslovnost všech hlásek a na rozvíjení slovní zásoby, ale také na schopnost dítěte správně pojmenovat věci a činnosti kolem sebe. Zlepší se tak celkové komunikační dovednosti dítěte, které jsou v základní škole velmi důležité.
Co vše hodnotí paní učitelky ze ZŠ z hlediska řeči u zápisu?
Učitelky sledují reakci dětí při plnění jednoduchých úkolů, všímají si komunikačních dovedností, obsahové stránky řeči a schopnosti dítěte zeptat se, když něco neví. Při rozhovoru s dítětem si všímají správné výslovnosti, a pokud zjistí řečovou vadu, doporučí rodičům navštívit, podle závažnosti zjištění, foniatra, klinického logopeda nebo logopedickou poradnu.
Zápis se koná většinou na jaře, cca 5–6 měsíců před nástupem do školy, je ještě čas za 5 měsíců s řečí dítěte něco dělat?
Vždycky se dá něco dělat! Jak jsem se již zmínila, záleží na závažnosti řečové vady. Pokud dítě při výslovnosti hlásky R „přiškrabuje“ (to znamená, že tvoří hlásku R v krku), je potřeba se obrátit na logopeda, který poradí, jak tuto vadu napravit. Problém bývá v tom, že pokud dítě říká hrdelně hlásku R od tří let a rodiče to začnou řešit až před školou, výslovnost této hlásky je natolik zafixovaná do běžné řeči, že se docela těžko napravuje. Totéž platí i s výslovností sykavek. Dítě si „šlape na jazyk“ – ve dvou letech je to pro okolí roztomilé, pozdější náprava je ale obtížná a zdlouhavá.
Jaké nejčastější problémy předškolní děti s řečí mají?
V poslední době jde většinou o výslovnost ostrých sykavek SCZ a tupých sykavek ŠČŽ, které sluchově nedovedou rozlišovat. Chybí jim bohatá slovní zásoba, schopnost samostatně hovořit a odpovídat celou větou. Dlouho trvá fixace správně vyvozených hlásek do běžné řeči a určité rezervy vidím i v procvičování paměťové stránky řeči.