„Ačkoliv se to nezdá říkadla, říkanky a básničky mají velký vliv na vývoj dítěte. Pomáhají zlepšovat paměť, učí rytmice a posilují jazyk a rozvíjí mluvidla. Pokud se je děti příliš ve školce neučí, zkuste trénovat alespoň doma, vrátí se vám to“ říká Zuzana Kostková, učitelka první třídy.
Co jsou to říkanky?
Jedná se o jednoduché, snadno zapamatovatelné veselé rytmické básničky. Dítě díky nim rozšiřuje svou slovní zásobou, učí se frázovat, a pracovat s tempem a dynamikou řeči. Recitování děti mohou doprovázet různými pohyby, tleskáním či převáděním děje říkanky apod. Mezi nejznámější patří třeba Paci, paci, pacičky nebo Koulela se brambora nebo Vařila myšička kašičku, které chápou i ty nejmenší děti.
BRAMBORA
Kutálí se ze dvora,
takhle velká brambora.
Neviděla, neslyšela,
že na ní padá závora.
Kam koukáš, ty závoro?
Na tebe ty bramboro!
Kdyby tudy projel vlak,
byl by z tebe bramborák.
BEDLA
Stojí, stojí bedla,
Ráda by si sedla.
A vzala si pletení,
Noha už jí dřevění.
Proč by se děti měly učit říkanky a říkadla?
1.Rozvoj jazykových dovedností
Říkanky a říkadla představují pro děti objevování nových slov a frází, což rozšiřuje jejich slovní zásobu. Pomáhají také procvičovat jazyk – jeho hbitost a tím i zlepšovat výslovnost. To má pozitivní vliv na rozvoj myšlení a vyjadřovací schopnosti dětí.
2. Logopedická léčba
Všechny veselé rýmovačky mají významnou roli při léčbě nejrůznějších vývojových vad řeči jako je patlavost, koktavost nebo nesprávná výslovnost. Děti takováto terapie baví a je to pro ně vlastně hra, při které dochází k procvičování. Navíc je mohou doma rodiče s dětmi samy trénovat kdykoliv a není k tomu nic potřeba.
3. Rozvoj paměti
Učení říkanek a básniček pomáhá posilovat paměť, jak tu krátkodobou tak tu dlouhodobou. Jistě si také pamatujete z dětství nějakou říkanku, která se vám vryla do paměti a umíte ji, i kdyby vás vzbudili o půlnoci.
4. Rozvoj čtenářských dovedností
Učení říkadlům a básničkám připravuje děti také na čtení a psaní, které je čeká v první třídě. Také děti seznamuje s rytmem a melodií jazyka. Časem pochopí, jak funguje rýmování a to že se slova skládají ze slabik a že mají nějakou zvukovou stopu.
5. Rituály
Každodenní zpívání nebo recitování říkanek a básniček má důležitou funkci v dětském programu a může také pomoci s orientací v čase. Opakováním jednoduché fráze „Dobrý den, dobrý den, dneska máme krásný den“ děti často ve školce začínají den. Při recitaci Hlava, ramena, kolena… se zase zábavně protáhnou a zacvičí si.
6. Zábava a radost
Kromě výše zmíněných důvodů je to také zábava a radost. Říkanky jsou často součástí různých dětských her a činností, které by jinak byly příliš nudné. Říkat je můžete při čištění zubů nebo při zavazování tkaniček, uvidíte, že to hned půjde lépe. Podporují také fantazii a děti si je mohou libovolně upravovat dle svého do vtipnější verze apod.
Tip: Jaké knížky pořídit?
Velká kniha českých říkadel – Josef Lada
Říkadla pro celý den a taky večer – František Hrubín
Česká říkadla, písničky a pohádky – Milada Motlová