Jestliže se u zápisu zjistí, že má dítě problémy se správnou grafomotorikou, správným držením tužky, ale také výslovností, následně se pak s tímto handicapem potýká v první třídě. Pokud místo ř vysloví ž, špatně to i napíše. Některé učitelky ze základních škol upozorňují i na malou slovní zásobu dětí a neschopnost udržet pozornost.
Co dětem jde a co ne?
Počty dětí, které se potýkají s řečovými problémy a špatnou grafomotorikou, se v jednotlivých školách a regionech samozřejmě liší. Někde však můžeme mluvit až o jedné třetině, či dokonce polovině dětí, které mají problémy se správnou výslovností. Co se týká špatného držení tužky, jde dokonce až o 80 % dětí. Podle pedagogických pracovníků je v posledních letech patrné zhoršování především v oblasti řečových vad. Naopak dobré výkony děti předvádějí v předčíselných představách, zrakovém rozlišování či sluchovém vnímání.
Špatné držení tužky
U držení tužky se často stává, že ani rodič neví, jak na to správně. Jako nejčastější chyby zmiňovali učitelé, kteří byli přítomni u zápisů, držení tužky čtyřmi prsty místo tří ve špetce, nebo dokonce umístění tužky mezi ukazováček a prostředník. A proč je to špatně? Dítě z toho bude bolet ruka, jednotlivé prsty a toto držení brzy přejde do křeče a dítě bude unavené. Chybné držení tužky může souviset i se špatnou hrubou motorikou. Jde to vzájemně ruku v ruce. Když se dítě nedostane za prvních šest let života k míči ani švihadlu, neumí stříhat, projeví se to i v kreslení a psaní.