24 května, 2024

Proč mají děti problémy s grafomotorikou a správnou výslovností?

Máme za sebou zápisy do prvních tříd základních škol. Bohužel z nich vyplynulo, že velká část dětí měla u zápisu opět problémy s držením tužky a správnou výslovností. Rodiče často problémy svých dětí podceňují a odbornou pomoc hledají pozdě.
lucie jun
Lucie Jůn

Jestliže se u zápisu zjistí, že má dítě problémy se správnou grafomotorikou, správným držením tužky, ale také výslovností, následně se pak s tímto handicapem potýká v první třídě. Pokud místo ř vysloví ž, špatně to i napíše. Některé učitelky ze základních škol upozorňují i na malou slovní zásobu dětí a neschopnost udržet pozornost.

Co dětem jde a co ne?

Počty dětí, které se potýkají s řečovými problémy a špatnou grafomotorikou, se v jednotlivých školách a regionech samozřejmě liší. Někde však můžeme mluvit až o jedné třetině, či dokonce polovině dětí, které mají problémy se správnou výslovností. Co se týká špatného držení tužky, jde dokonce až o 80 % dětí. Podle pedagogických pracovníků je v posledních letech patrné zhoršování především v oblasti řečových vad. Naopak dobré výkony děti předvádějí v předčíselných představách, zrakovém rozlišování či sluchovém vnímání.

Špatné držení tužky

U držení tužky se často stává, že ani rodič neví, jak na to správně. Jako nejčastější chyby zmiňovali učitelé, kteří byli přítomni u zápisů, držení tužky čtyřmi prsty místo tří ve špetce, nebo dokonce umístění tužky mezi ukazováček a prostředník. A proč je to špatně? Dítě z toho bude bolet ruka, jednotlivé prsty a toto držení brzy přejde do křeče a dítě bude unavené. Chybné držení tužky může souviset i se špatnou hrubou motorikou. Jde to vzájemně ruku v ruce. Když se dítě nedostane za prvních šest let života k míči ani švihadlu, neumí stříhat, projeví se to i v kreslení a psaní.

Vady řeči za měsíc nespravíte

Také řečové vady začínají rodiče řešit často pozdě. Problém je v tom, že mnozí rodiče na své děti v raném věku nemluví. Důležité je ale komunikovat s dítětem už od narození. Právě toto období je první stěžejní. Neustále na bdící dítě v kočárku mluvit a takto pokračovat i v dalších měsících. Jestli si rodič myslí, že se neprojeví, když se místo dítěti věnuje mobilu, je na omylu.

Dítě se špatnou výslovností pak může mít problémy i ve škole. „Osm dětí z deseti stále neumí v první třídě vyslovit ř. A když si místo toho řeknou ž, ž i napíší,“ popisují učitelé. Kromě problémů s výslovností r a ř, někdy i l, zmiňují pedagožky také špatné sykavky.

Na vině nejsou školky

Jestliže nebudete doma s dítětem mluvit, motivovat ho, číst si, poznávat a pojmenovávat, ve školce to za vás nedoženou. Někdy je též těžké dostat se do péče logopeda, protože jsou na něj dlouhé čekací lhůty. To je možná důvod pro to, začít se o výslovnost dítěte zajímat dříve než před nástupem do školy. Za pár měsíců totiž problémy s výslovností nevyřeší často ani odborník.

Zkuste si s dětmi hrát na školu

Jestliže si s dětmi neumíte „hrát“ a nevíte, jak podpořit jejich slovní zásobu, jak je učit úchopu tužky apod., zajděte do nejbližšího knihkupectví a kupte tzv. Předškoláky či přímo Předškolákovy deníčky. Jsou to většinou sešity, s nimiž si s dítětem můžete hrát na školu, ale zajímavou formou, která ho bude bavit.

Facebook
Twitter
LinkedIn
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}