Kdy by mělo dítě začít chodit?
„Dle vývoje dítě přechází kolem 8.–9. měsíce z polohy na břiše do polohy na čtyřech. Začíná se pohybovat tzv. kvadrupedální chůzí, tedy po čtyřech. Postupně se začíná přes nákrok postavovat u nábytku a přechází do bipodální chůze s oporou – frontální chůze. Mezi 10.–12. měsícem se začíná vydávat i samostatně do prostoru,“ říká MUDr. Marcela Hašpicová, rehabilitační lékařka z ORP Centra.
Za „normální“ považujeme, když dítě udělá první samostatné krůčky kolem jednoho roku, tedy mezi 10.–15. měsícem věku. Důležité ale je, aby dítě prošlo plynule přes všechna vývojová stadia – tedy lezení, sezení, nákrok a postavení. Navíc každé dítě je jiné a byla by chyba nutit dítě do chůze, ať už vedením za ruce, nebo pomocí chodítek.
Co dělat, když vaše dítě ještě nechodí?
Stalo se vám, že dítě oslavilo první narozeniny, uběhl další řekněme čtvrt rok a pořád nic? Maminky, nebojte. Děti jsou v prvním roce v pravidelných intervalech sledovány dětským lékařem, který hodnotí jejich správný vývoj. Některé děti mohou být ve svém vývoji opožděny, ale pokud dosahují milníků ve správném pořadí, pouze později, není třeba se znepokojovat. „Pokud lékař zhodnotí, že některá stadia vývoje nejsou plně rozvinutá nebo jich dítě nedosahuje, většinou rodiče sám nasměruje na další specialisty, včetně dětského fyzioterapeuta, který může rodičům poradit, jak dítě do chůze správně motivovat,“ vysvětluje hlavní fyzioterapeut Jan Krulík.
Určitě ale není vhodné děti mezi sebou srovnávat. Dítě se ve vývoji posouvá podle toho, jak zraje jeho nervový systém. „Pokud budeme dítě nutit do pohybu, na který není ,připravené‘, můžeme mu do budoucna zadělat na problémy s pohybovým aparátem,“ dodává lékařka.
Jaké jsou nejčastější chyby rodičů, co se týká chůze?
- Hlavní chybou, které by se rodiče mohli dopustit, je nutit dítě do pohybu/ činnosti, na kterou není připraveno. Platí to jak u nucení do chůze, tak i do sezení.
- Pokud se dítě samo neposadí (z lezení přes šikmý sed), pokud mu poskytneme pohyblivou oporu ve formě chodítka nebo našich rukou, dítě nevyužívá vlastní svalový stabilizační systém, ale zavěsí se do pasivní opory (v kyčlích / za ruce).
- V chodítku je zavěšeno v kyčlích a tím pádem chodí po špičkách.
- Když jej taháme za ruce, zase se pověsí za ramínka a jenom zvedá nohy.
- Do chůze mu tímto nepomáháme, naopak mu fixujeme chybné pohybové vzorce.
- V přirozeném samostatném pohybu si dítě postupně posiluje stabilizační svaly tak, aby bylo při další samostatné chůzi jisté v opoře.