1 února, 2024

Čtení nad zlato

Věděli jste, že čtením budujete nejen vztah rodič–dítě, ale také rozvíjíte jeho fantazii, slovní zásobu, řeč, ale také třeba sluch? Odkdy je dobré dětem začít číst a jak na to?
PetrekovaKarin_CB
MUDr. Karin Petřeková, psycholožka

Proč je důležité dětem číst? Co vše čas strávený s knihou rozvíjí?

Zapojení všech smyslů podporuje myšlení, kreativitu, paměť, pozornost, slovní zásobu a trénuje sluch. Rozvíjí také vztah mezi rodičem a dítětem. Knížky navíc odrážejí radosti i starosti, dobro i zlo, což umožnuje dítěti přemýšlet, zažívat a chápat základní problémy.

Kdy s tím začít?

Knihy pozitivně rozvíjejí dítě jakéhokoli věku. Maminky mohou začít předčítat už od narození. Ačkoli nejmenší děti nebudou rozumět obsahu knížky, tak hlas v dítěti bude vzbuzovat pocit blízkosti a také bude docházet k trénování sluchu.

Jaké knihy dítěti vybrat?

Nejmenší děti zaujmou různé říkanky, básničky, rýmovačky a také knihy s kontrastními obrázky a leporela. Knížky vybíráme dle zájmu dítěte, respektive pokud má rádo kočičky, tak mohou být hlavní postavy kočičky apod. Dítě můžeme i nechat vybrat samo podle obalů knížek, našeho krátkého představení děje knížek apod. Můžeme si popovídat s dítětem o obálce, obrázcích a společně popřemýšlet, o čem by knížka asi mohla být. Důležité je, že si dítě vybere samo bez našeho ovlivňování.

Jak děti vést ke čtení?

Předčítaní v příjemné atmosféře dítěti umožní spojit si čtení s příjemnou zkušeností. Jedná se o spolehlivý způsob, jak se čtení může stát přitažlivé. Jestliže bude dítě vnímat, že nás čtení baví, je možné, že se nadšení na něj přenese. Malé děti často napodobují své rodiče, jsou pro ně vzorem. Důležitá je také pravidelnost předčítání.

Vyzkoušejte návod, jak s knihami pracovat:

Při čtení je vhodné využít různé výrazy obličeje, zdůrazňovat potřebná slova a měnit tón hlasu, tempo čtení. Dítě je vhodné do čtení aktivně zapojit. Je možné ho nechat obracet stránky. Nebo například po přečtení části příběhu se dítěte zeptat, co si myslí, že stane dále. Trénuje se tak jeho představivost, myšlení a vyjadřování. Lze i zkusit nechat část příběhu děti převyprávět, což mimo zmíněné trénuje i paměť. Můžete se dětí zeptat, proč se postavy chovaly jistým způsobem a co by případně dělaly ony. Je možno též probrat, jak obrázky zapadají do příběhu, co je na obrázku apod. Při čtení i po přečtení odpovídáme dětem na dotazy. Po přečtení je vhodné se dítěte zeptat na názor na příběh a nechat mu prostor na otázky a komentáře.

 

Odpovídala:

MUDr. Karin Petřeková
psycholožka
Působí jako školní psycholožka na třech základních školách. V minulosti pracovala na krizové lince pro děti. Absolvovala magisterské studium psychologie na Masarykově univerzitě. Současně pokračuje v doktorském studiu na téže univerzitě. Je ráda nablízku dětem i jejich rodičům. Jejím cílem je, aby žili tak, jak si přejí.

Facebook
Twitter
LinkedIn
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}