Ať už se hádají sourozenci, děti na písku, nebo kluci při fotbale či o přestávce ve škole, většinou je na dospělých, aby našli adekvátní řešení nastalé situace. Děti se mohou hádat, postrkovat, ale častokrát si nevědí rady. Jejich psychika si na tyto situace teprve zvyká. Co tedy dělat, aby dítě pochopilo problém a dokázalo se omluvit či se příště podobných nepříjemností vyvarovat?

1. Uklidněte situaci
Nejprve je důležité zklidnit situaci. Pokud se projevují silné emoce, dejte si s dítětem krátkou pauzu. Uklidnění je důležité pro to, aby bylo možné konstruktivně komunikovat. A to jak v případě dospělých, tak v případě dětí.
2. Dítě vyslechněte
Dejte dítěti prostor, aby vysvětlilo svůj pohled na situaci. Aktivně poslouchejte, co říká, a snažte se ho nepřerušovat. Tím mu ukazujete, že jeho myšlenky a pocity jsou důležité. Je také dobré, aby dítě slovy zformulovalo a popsalo, co se stalo, co mu vadí a proč.
3. Uznávejte pocity
Uznání pocitů dítěti pomáhá vcítit se do situace a brát ji jako zkušenost. Tím, že řeknete něco ve smyslu: „Vidím, že jsi naštvaný, protože…,“ dítěti ukážete, že jeho pocity jsou platné a že rozumíte tomu, čím si prochází.
4. Používejte „já-výroky“
Používání „já-výroků“ namísto „ty-výroků“ může pomoci snížit pocit, že je nutné se bránit a druhého obviňovat. Například místo: „Ty jsi zlobivý, když…“ můžete říci: „Já si myslím, že když…“ Pokud dítě rovnou neobviníte, bude jakékoli další řešení problémů vnímat více vážně. Dáte mu najevo, že by si mělo uvědomit, co se děje a co případně udělalo špatně.
5. Nabídněte řešení
Společně se snažte najít řešení konfliktu. To může zahrnovat kompromisy nebo nalezení alternativních způsobů, jak se situace dá řešit. Děti často ocení možnost být součástí hledání řešení.
6. Stanovte jasná pravidla a pojmenujte následky
Je důležité, aby děti pravidla a očekávání chápaly. Rovněž by mělo být jasné, jaké budou následky porušení těchto pravidel. Ale vždy je důležité zajistit, aby následky byly spravedlivé a souvisely s konkrétním jednáním. Například zkuste dítěti vysvětlit, že když udělá něco špatně, ale přizná se, vždy to bude polehčující okolnost. Díky tomu vám dítě může věřit a nemusí se bát případného postihu.
7. Učte empatii
Pomoci dítěti rozvíjet empatii lze tím, že ho povzbudíte, aby se dívalo na situaci z perspektivy druhých. Otázky jako „Jak by sis myslel, že se cítí…?“ mohou dítěti pomoci lépe porozumět dopadu jeho jednání na ostatní.
8. Modelujte vhodné chování
Děti se učí příkladem, takže je důležité, abyste jim jako rodiče ukázali, jak se vyrovnávat s frustrací a konfliktem zdravým způsobem. Důležité je, aby dítě vědělo, že si nemusí nechat vše líbit, ale také hned nemusí útočit. U dětí je to samozřejmě těžké, protože se zdravé míře řešení konfliktů teprve učí.
9. Podporujte a posilňujte pozitivního chování
Když vidíte, že se dítě snaží řešit konflikty konstruktivním způsobem, chvalte ho. Pozitivní podpora ho může motivovat k dalšímu prospěšnému chování.
10. Hledejte vnější pomoc
Pokud konflikty přetrvávají nebo jsou zvlášť vážné, nebojte se vyhledat pomoc odborníka, jako je rodinný poradce nebo psycholog. Někdy totiž rodič či učitel potřebuje odstup a pohled nezávislé a zkušené osoby, která si ví lépe rady.
Pamatujte, že řešení konfliktů je dovednost, která se rozvíjí v průběhu času. Podpoříte-li dítě v tom, aby se naučilo zvládat konflikty zdravým a produktivním způsobem, bude lépe vybaveno pro život v našem komplexně fungujícím sociálním světě.